P2008-JC CS/VLA

p2008_01_600

Tecnam P2008

Tecnam P2008-JC är det nya högvingade flygplanet från Tecnam som har varit en succé bland många kunder runtom i världen.

Med en flygkropp i kolfiber och vingar och stabilator av metall har Tecnam P2008 ett stort antal fördelar jämfört med traditionella flygplan. Denna kombination av både kompositmaterial och metall har resulterat i en mer bränsleeffektiv och mycket tystare flygplan. Tecnam P2008 är den bästa i sin klass, som garanterar både pilot och passagerare en mycket bekväm miljö och smidigt flyg upplevelse.

P2008-JC kan beställas för VFR eller VFR-Night operation under Normal category i Sverige, Norge eller Danmark. Redan idag är CS-VLA klassen (normal klass) är godkänd för PPL / LAPL / CPL skolning, klubb eller privatflygning i hela europa. Certifieringen möjliggör kommersiell bruk för ATO (FTO) skolor och även andra aktörer som behöver certifierade flygplan. Till skillnad från alla LSA flygplan så är VLA klassen godkänd för VFR-Night och PPL skolning.

Tecnam P2008-JC erbjuder flera fördelar, förutom de fantastisk fina linjer och de berömda flygegenskaper som flygplan från Tecnam erbjuder så kan man även dra nytta av den låga drift och inköpskostnader som medföljer alla flygplan från Tecnam.

Piloter över hela världen väljer P2008JC CS / VLA, Tecnam mest kostnadseffektiva och miljövänliga flygplan.

Kontakta oss redan idag så berättar vi mer om Tecnam P2008-JC

P2008


info@netman.se eller +46 33 23 96 96

 Läs mer om P2008-JC

Aircraft Dimensions P2008 JC CS/VLA
Fuselage Height 2,46 m 8,1 ft
Fuselage Lenght 6,93 m 22,7 ft
Wingspan  9 m 29,5 ft
Cabin Height seat to cover 0,91 m 3 ft
Cabin Width 1,2 m 3,9 ft
Maximum Seating Capacity 2
Fuel Tank Capacity 62X2 lt  14,5  X2 US GAL
Design Weight & Loading
MTOW 650 kg 1388 lb
Std. Empty Weight 390kg 859 lb
Useful Load 260kg 529 lb
Baggage Allowance 20 kg 44 lb
Performance
VMAX 225 km/h 122 KTS
Cruise Speed 75% 215 km/h 116 KTS
Stall Speed flaps down power off 74 km/h 40 KTS
Practical Ceiling 4572 m 15000 ft
Takeoff Run 220 m 722 ft
Takeoff Distance 264 m 866 ft
Landing Run 150 m 492 ft
Landing Distance 290 m 951 ft
Rate of Climb 4,6 m/sec 900 ft/min
Range 640 N.M
Flight Rule VFR Day/VFR Night
Powerplant
Engine Rotax 912 S2
Horsepower 98 hp
TBO 2000 hrs
Propeller Two-Bladed Fixed Pitch
Fuel Consumption lt/h – US Gal/h 18 lt/h 4,5 US Gal/h
Type of Fuel Mogas and Avgas

 

 

P2008 CS/VLA STANDARD EQUIPMENT
FLIGHT INSTRUMENTS and INDICATORS
G3X DUAL SCREEN
GDU370
GDU375
LRU Kit
SENSOR Kit
INSTALLATION Kit
G3X Sensor kit
Antenna GPS
ENGINE INSTRUMENTS, GSU Configuration
• Amps (Ammeter Shunt or Hall Effect)
• Monitor CHT
• Aircraft bus voltages
• Oil temperature
• OAT
• Oil pressure
• Fuel pressure
• RPM
• Fuel quantity (capacitive and resistive measurements)
• Trim Indicator
OTHER INSTRUMENTS / WARNING
CHRONOMETER
GENERATOR WARNING LIGHT
Warning Light:
                       – Low Oil pressure
                       – Low Fuel pressure
FLIGHT CONTROLS
HYDRAULIC TOE BRAKES
PARKING BRAKE
ELECTRICAL FLAPS
DUAL FLIGHT CONTROLS
STABILATOR TRIM (Electric actuated from Stick)
ENGINE CONTROLS
CENTRAL QUADRANT with SINGLE THROTTLE LEVEL

 Läs mer om P2008-JC

 

Tema av Anders Norén