P2006-T

Tecnam P2006 är baserad på den nya revolutionerande flygmotorn Rotax 912S, som är särskilt utvecklad för att använda sig av den senaste tekniken inom bilindustrin. Certifierade Rotaxmotorer är för närvarande de enda flygmotorer som är godkända för att ­användas med bilbensin, vilket ger ett betydande försprång framför standard GA-motorer.

P2006


LÄGRE BRÄNSLEFÖRBRUKNINGDet lägre propellervarvet i motorn resulterar i högre effektivi­tet och en lägre akustisk profil. Detta moderna drivpaket har tidigare framgångsrikt använts i tvåsitsiga flygplan. Högre säkerhetTecnam P2006-T erbjuder både högre säkerhet och lägre ­drift­kostnader än enmotoriga motsvarigheter, på grund av den unika förmågan att använda olika sorters drivmedel. P2006 har också bättre prestanda och större hyttkomfort. För första gången någonsin är det möjligt att jämföra tvåmotoriga fyrsitsiga flygplan med ­enmotoriga fyrsitsiga med avseende på vikt och prestanda. Låg vikt – hög tillsatsviktTomvikten hos Tecnam P2006-T är den lägsta bland de direkta konkurrenterna, vilket ger en högre nyttolast. Anledningen är strukturens och motorns höga effektivitet, samt det utmärkta vikt/effekt-förhållandet hos Rotaxmotorn.   Effektiv konstruktionDe utmärkta flygegenskaperna hos Tecnam P2006-T beror på Rotaxmotorns låga luftmotstånd och låga propellervarvtal. Tillsammans med en strömlinjeformad flygkropp resulterar det i ovanligt effektiv aerodynamik. P2006-T har det klart högsta ”service ceiling” och bättre stigförmåga än sina konkurrenter. Flexibelt bränsleUr en operativ synvinkel är det en stor frihet att kunna ha möjligheten att använda bilbränsle(Mogas), 91/96 Blyfri eller 100LL. Tecnam P2006-T tillåter operatörerna att dramatiskt minska de direkta kostnaderna, vilket gör det möjligt att flyga i ­regionala eller avlägsna områden där AVGAS är svårt att hitta eller oöverkomligt dyr. Den pålitliga tvåmotoriga konfigurationen på Tecnam P2006-T gör också att den kan flyga över långa avstånd.Service och underhållDe driftsäkra Rotaxmotorerna står för en bekymmersfri ägande. Med en TBO på 2000h utan några begränsningar för t.ex. växellåda, pumpar, e.t.c. kommer driftskostnaderna att hamna på rätt sida av kalkylen.

Mer information om Tecnam P2006-T

Tema av Anders Norén